Voertuig invoeren in Portugal – Stappen en assistentie
Tijdens het emigreren naar Portugal wil je wellicht één of meerdere voertuigen invoeren. Dit is natuurlijk mogelijk, maar daar komen een hoop foutgevoelige administratieve handelingen en bepaalde kosten bij kijken. Een auto importeren van Nederland naar Portugal kan altijd, maar als onderdeel van een emigratie kun je één voertuig belastingvrij importeren als onderdeel van de inboedel. Hier zitten wel voorwaarden aan verbonden.
Kom je voor minder dan 180 dagen naar Portugal voor bijvoorbeeld een lange vakantie? Dan kan je gewoon je Nederlandse kenteken behouden.
Op deze pagina lees je de stappen die komen kijken bij het invoeren van een voertuig naar Portugal en kun je in contact komen met een ervaren (Nederlandse) importeur voor het uitbesteden van het complexe invoerproces.
Invoeren voertuig naar Portugal
Tijdens het invoeren van een nieuw of tweedehands voertuig vanuit Nederland zal je het voertuig moeten registreren bij het Instituto da Mobilidade e dos Transportes (IMT). Deze instantie is vergelijkbaar met de RDW in Nederland. Zij zijn verantwoordelijk voor de registratie van voertuigen en het uitgeven van kentekens. Het benodigde document heet het Modelo 9 formulier en deze dient in het Portugees ingevuld te worden.
Daarnaast moet het voertuig gekeurd worden volgens Portugese standaards. In de praktijk zal het zo zijn dat als je voertuig een Nederlandse APK doorstaat, deze ook wel door de Portugese keuring komt. Het document dat je ontvangt heet het Modelo 112 formulier en dit is een certificaat dat de technische goedkeuring van het voertuig aangeeft.
Bij de Portugese douanen zal je ook een verklaring moeten aanvragen dat alle douanerechten en belastingen met betrekking tot de registratie van het voertuig zijn betaald.
Ook is een Certificaat van Overeenstemming (COC) een vereiste. Deze kan opgevraagd worden bij de fabrikant van de auto.
Daarnaast zal je een NIF, CRUE en toegang tot het Portal das Finanças nodig hebben.
Zodra de registratie gelukt is, zal je een Portugees kentekenbord krijgen en een kentekenbewijs.
In de praktijk kiezen de meeste immigranten ervoor om de aanvraag uit te besteden aan een professional. De taalbarrière maakt het correct invullen van alle documenten een uitdaging en daarnaast is het niet altijd duidelijk in welke volgorde stappen gezet moeten worden. Zelf heb ik ook de invoer van mijn auto uitbesteed en nu werk ik samen met een ervaren Nederlandse importeur die de invoer van voertuigen van A tot Z verzorgt.
Belastingvrijstelling op invoeren voertuig naar Portugal
Het is per persoon toegestaan om één voertuig (eens in de tien jaar) belastingvrij te importeren. Als je aanspraak wilt maken op deze belastingvrijstelling op de Imposto Sobre Veículos (ISV), zijn de volgende zaken goed om te weten:
- Je moet ingeschreven staan als fiscaal resident in Portugal;
- Je moet kunnen aantonen dat je in de zes maanden voorafgaand aan het invoerproces in Nederland (of een ander Europees land) woonde. Denk hierbij aan energienota’s voor gas/water/elektriciteit;
- Het is na het importeren gedurende de 12 maanden die volgen niet toegestaan het voertuig te verkopen;
- Het voertuig moet al minstens 6 maanden op jou naam staan en minstens 6000 kilometers op de teller hebben;
- Hoewel je een vrijstelling krijgt op de ISV, zal je wel Imposto Único de Circulação (IUC) belasting betalen. Dit is een soort van wegenbelasting.
Het vrijstellingsverzoek dient gedaan te worden tijdens de aanvraag en het is van essentieel belang dat je over de juiste documentatie beschikt. Zo voorkom je vertragingen of een eventuele afwijzing op deze korting.
Kosten auto importeren naar Portugal
De totaalprijs voor het importeren van je auto zijn afhankelijk van meerdere factoren:
- Indien de auto onderdeel is van je verhuizing, zal dit goedkoper zijn omdat je geen ISV- belasting hoeft te betalen. Deze kan al snel oplopen tot duizenden euro’s voor oudere voertuigen met een hoge cilinderinhoud en uitstoot. De ISV van mijn kleine Peugeot 107 was slechts €100,00 – maar deze hoefde ik niet te betalen aangezien de invoer hiervan onderdeel was van mijn verhuizing.
Een ander voorbeeld: één van mijn klanten wilde een oude diesel invoeren met meer dan 200 gram Co2 uitstoot zónder vrijstelling. De ISV was hierdoor €3500! In dat geval is het beter een nieuwe (tweedehands) auto te kopen in Portugal. - De kosten voor de inspectie van de auto bij een controle-instantie liggen rond de €80,00. Dit zal natuurlijk meer zijn als er reparaties gedaan moeten worden. (bron)
- Als je niet beschikt over het originele COC document van je auto, zal je deze bij de fabrikant aan moeten vragen. Een COC-document, wat staat voor Certificate of Conformity, is een officieel document uitgegeven door de fabrikant van een voertuig. Het toont aan dat het voertuig voldoet aan de Europese milieunormen en technische specificaties die zijn vastgesteld door de Europese Unie. Helaas had ik dit document niet en moest ik deze opvragen bij Peugeot. Deze boeven rekenden daar €220,00 voor!
Tip: De invoerpartner waarmee ik samenwerk kan tegen een gereduceerd tarief een COC opvragen. - Kosten voor het uitbesteden van de administratieve stappen en voorbereiden van de documenten die nodig zijn tijdens je bezoek aan het IMT (Instituto da Mobilidade e dos Transportes). Om hoofdpijn en een dubbele trip naar het IMT te vermijden heb ik, net als 99% van alle immigranten, de stappen die ik kon uitbesteden laten doen door een specialist. De kosten hiervan liggen rond de €500 per voertuig. Voor die prijs wordt al het papierwerk voorbereid, de douanen administratie verzorgt, de handelingen op het Portal das Finanças gedaan en worden alle documenten voorbereid voor je bezoek aan het IMT.
In conclusie: de kosten voor het invoeren van een auto naar Portugal zijn minstens €600,00.
€500,00 voor het verzorgen van het papierwerk en douanecontact door een professional, zo’n €200,00 voor een COC document indien deze opgevraagd moet worden, €80,00 voor de inspectie, €20,00 voor de kentekenplaten en indien je geen vrijstelling verkrijgt: de ISV. Deze is afhankelijk van de uitstoot, leeftijd en gewicht van de auto.
Nederlandstalige hulp bij auto invoeren in Portugal
De ervaring leert dat het invoeren van een voertuig naar Portugal een complex en tijdrovend proces is. Na zelf een poging gewaagd te hebben, heb ik uiteindelijk het proces ook uitbesteed. Achteraf gezien had ik een hoop tijd en geld kunnen besparen als ik dit direct had gedaan. Miscommunicatie door de taalbarrière en ontbrekende kennis van de wetgeving waren hierbij kritiek.
Via het onderstaande formulier kom je vrijblijvend in contact met een ervaren (Nederlandse) importeur die de volledige administratie verzorgd. Op basis van de ingevoerde gegevens, zal je meer informatie ontvangen over de kosten en de mogelijkheid voor een vrijstelling op de ISV.
Meer over emigreren naar Portugal
Naast het invoeren van een voertuig, zijn er meer belangrijke stappen die gezet moeten worden. Op deze pagina lees je meer over iedere stap die komt kijken bij emigratie naar het prachtige Portugal.